Friday, August 22, 2008

~AhLan Ya RamaDhan~








Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....

Setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana diberi keizinan untuk ana melapangkan sedikit waktu untuk menulis. Sedar tak sedar kita kini menghampiri penghujung Syaaban dan mendekati Ramadhan Al-Mubarak.

Rasanya begitu cepat waktu berlalu, sehingga bulan yang kita nanti-nantikan ini semkin menghampiri kita. Persoalannya, adakah kita sudah bersedia untuk menghadapinya? Seharusnya dengan nikmat kesihatan yang dikurniakan Allah ini, kita perbanyakkanlah amalan-amalan yang boleh mendekatkan kita kepadaNya.
Umat manusia yang berpuasa akan dianugerahkan 5 prkara:

1) Allah akan melihat dan memantau mereka dari jauh.
2) Orang yang berpuasa ini mulut dia lebih wangi dari miskun(minyak wangi)
- Bila bangun dari mashsyar mulut mereka lebih wangi dari kasturi.
3) Orang yang berpuasa ini akan menyeru malaikat untuk mengampunkan dosa mereka.
4) Allah s.w.t. memerintahkan malaikat untuk siapkan hamba Allah kerehatan.

5) Malam yang terakhir itu akan diampunkan dosa seluruh umat-umat Islam. Pada malam terakhir kita bangun malam dan bertafakkur dan merasa sedih Ramadhan meninggalkan kita maka Allah akan ampunkan dosa kita.

"Seandainya umatku tahu tentang keutamaan dan keagungan bulan Ramadhan pasti mereka akan berharap-harap agar tahun itu menjadi bulan Ramadhan kesemuanya. Ini adalah kerana perkara-perkara kebaikan terhimpun, ketaatan diterima, doa diperkenankan, dosa diampunkan dan syurga pula merindui mereka".


Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan....Kehadiran mu dinantikan..

Wassalam

No comments: